شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران

تاریخچه و معرفی شرکت 

شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، عهده دار اجرای کلیه طرح های زیر بنایی در بخش پایین دستی صنعت نفت اعم از پالایشی، ذخیره سازی و انتقال و توزیع نفت خام و فرآورده های نفتی در سراسرکشور است.
فعالیت این شرکت از گذشته های دور، با طراحی و احداث انبارهای نفت و جایگاه های فروش مواد نفتی آغاز شد و با ایجاد پالایشگاه اول تهران و خطوط لوله سراسری نفت و گاز در طول سال های دهه 1340 با عنوان« مدیریت طرحهای مخصوص » درشرکت ملی نفت ایران تداوم یافت.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، فعالیتهای عمده مربوط به امور طراحی و اجرایی را که در گذشته توسط شرکت های خارجی انجام می پذیرفت، نیروهای متخصص داخلی به عهده گرفتند و در راستای سیاست کلی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران موضوع خودکفایی در کلیه فعالیت های نفتی کشور به ویژه در طرح های احداث پالایشگاه ها و موضوع انتقال دانش فنی به نیروهای متخصص داخلی مورد توجه بسیاری قرار گرفت .
اهداف و سیاستها
مسئولیت اصلی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با آغاز برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تمام زمینه های توسعه مرتبط باطراحی و احداث پالایشگاههای جدید ، کارخانه های روغن سازی، خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده، انبارهای بزرگ نفت، سکوهای حفاری دریایی، جمع آوری گاز از میدان های گازی و ده ها طرح و پروژه دیگرآغاز شد.
با شروع برنامه دوم توسعه، طرح های دیگری از جمله احداث اسکله تخلیه نفت خام و تاسیسات فرآورده های صادراتی توسط این شرکت انجام و با صدور خدمات فنی مهندسی به دیگر کشورها، فعالیت های این شرکت به خارج از مرزهای کشور نیز گسترش یافت . در برنامه سوم علاوه بر اجرای بیش از 50 پروژه، طرح های بزرگی نیز مورد مطالعه قرارگرفت که این روند تا کنون نیز ادامه دارد.
این شرکت همانگونه که دراجرای پروژه ها دقت، سرعت و کیفیت و پیروی از برنامه مدون را رویکرد و سر لوحه فعالیتهای خود قرار داده است، استقرار نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست(HSE ) را نیز از اصول خود می داند و با اهتمام به امر پژوهش و بهره گیری از یافته های تحقیقاتی در جهت توسعه گام بر می دارد.
شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران پس از اصلاح ساختار در سازمان جدید که همسو با سیاست های کلان وزارت نفت و مبتنی بر نظام اجرایی طرح های صنعت نفت است، با اتکا به تجربیات ارزشمند حاصل از اجرای طرح های متعدد، برخورداری از نیروی انسانی کار آزموده و کار آمد و بهره گیری از تجهیزات نرم افزاری مدرن و روزآمد « مدیریت اجرائی طرح های توسعه ای صنعت نفت » را بر عهده دارد.

چشم انداز فعالیتها

چشم انداز توسعه صنعتی کشور، فعالیتها و سرمایه گذاری گسترده ای را در عرصه صنعت نفت ترسیم می نماید .در این رهگذر با توجه به قانون « حداکثر استفاده از توان داخلی » فرصت بسیار مغتنمی برای رشد و تعالی شرکت های ایرانی فعال در این حوزه فراهم گردد . شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به منظور ایفای نقشی شایسته دراجرای طرح های توسعه ای صنعت تلاش می نماید تا با تقویت هسته های مهندسی، تهیه بانکهای اطلاعاتی، تدوین استانداردها، شفاف سازی رویه ها و بهره گیری از آخرین دستاوردهای علمی و فنی و درکنار آن جذب نخبگان و پرورش آنها نسبت به ارتقای توان علمی و فنی خود بیش از پیش اهتمامی نماید.
در این راستا فعالیتهای انجام گرفته و تحولات پدید آمده از گذشته تا کنون در این شرکت که حاصل کارو تلاش مدیران، مسئولین، کارشناسان و کارکنان سخت کوش و بلند همت شرکت است، گواه گام های بلندی است که در مسیر توسعه و کارآمدی پیموده شده است .