معرفی و تاریخچه شرکت : 

کاربرد گاز طبیعی به عنوان سوخت حرارتی تنها قسمتی از موارد متنوع کارآیی این ماده گرانقدر به شمار می رود. اهمیت اصلی و واقعی گاز طبیعی با توجه به ارزش افزوده فراوان و قابلیت تبدیل به هزاران نوع کالای با ارزش اقتصادی در بخش صنعت پتروشیمی ظاهر می شود. نیاز روزافزون به گاز برای تامین انرژی و سوخت و همینطور ارز حاصل از فروش و صادرات برای سرمایه گذاری و راه اندازی صنایع مادر و زیر بنایی در کشور، اندیشه تمرکز بخشیدن فعالیتهای مرتبط با صنعت گاز را تقویت کرد و در این رابطه طبق اساسنامه قانونی، شرکت ملی گاز ایران به عنوان یکی از چهار شرکت اصلی وابسته به وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اولیه 25 میلیارد ریال در سال 1344 هجری خورشیدی مطابق با 1965 میلادی تاسیس گردید.

این شرکت از بدو تأسیس تا کنون متناسب با روند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و بهره گیری از گاز به عنوان یکی از منابع مهم در تامین سوخت و تولید انرژی و تحصیل بخشی از ارز مورد نیاز تدریجاً با قابلیتها و توانمندی ها و منابع و امکانات مختلفی از جمله نیروی انسانی متخصص و کارآمد با دانش و بینش علمی و نظری و نیز ابزار آلات، تجهیزات و ماشین آلات و کارگاه های متعدد و متنوع پیشرفته و مدرن برای اجرای عملیات شرکت دست یافته، به طوری که امروز قادر است کلیه امور مربوط را مطابق با استانداردهای معتبر بین المللی قابل قبول راساً انجام دهد.

اکنون شرکت ملی گاز ایران یکی از ده شرکت بزرگ فعال در عرصه گاز در خاورمیانه و یکی از چهار شرکت اصلی وزارت نفت با سابقه بیش از 53 سال است که وظیفه تامین بیش از 75 درصد از سوخت مورد نیاز کشور را بر عهده دارد. از این نظر شرکت ملی گاز ایران از جایگاه مهمی در داخل و خارج کشور برخوردار است که به تناسب نیازها و گسترش فعالیتهای خود در داخل و خارج از کشور، نسبت به تغییر ساختار خود اقدام نموده است. این شرکت ضمن حفظ و تقویت توان خود در ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری، نسبت به جذب نیروهای متخصص یا با آموزش و به روز رسانی توان نیروهای مجرب اقدام نموده است.
در حال حاضر شرکت ملی گاز ایران دارای بیش از 18000 نیروی شاغل رسمی بوده و اندکی بیش از این تعداد نیروهای غیر رسمی در خدمت آن می باشند.

چشم انداز و اهداف استراتژیک شرکت : 

 اهداف مهم شرکت ملی گاز ایران در دو بخش ملی و بین المللی قابل بررسی است که در هر دو سطح، اصل رضایت مشتری و رسیدن به حداکثر بهره‌وری در اولویت قراردارد. در همین راستا و بر اساس سند چشم‌انداز (افق 1404)‌، اهداف عمده شرکت ملی گاز ایران، قرار گرفتن در رتبه سوم تولید کنندگان جهانی گاز طبیعی، کسب سهمی معادل 10- 8 درصد از تجارت جهانی و کسب رتبه اول در فناوری گاز در منطقه تعریف شده است

برنامه ها و سیاست‌های شرکت ملی گاز ایران برای نیل به اهداف تعیین شده به شرح ذیل است:

  •  فرآورش روزانه حدود 1200میلیون متر مکعب گاز طبیعی
  •  افزایش سهم گاز طبیعی در سبد انرژی مصرفی کشور از طریق جایگزینی مصرف فراورده های نفتی مایع با گاز طبیعی
  •  افزایش صادرات گاز طبیعی به بازارهای منطقه ای و بین المللی با استفاده از خطوط لوله و سایر روشها
  •   جذب سرمایه های خارجی از طریق بازارهای سرمایه و یا پروژه های مشترک
  •  نگرش بنگاه داری اقتصادی و اصلاح ساختار به منظور حداکثر سازی سوددهی و رقابت در بازار بین المللی
  •  حداکثرسازی ارزش افزوده حاصل از گاز طبیعی از طریق متنوع­سازی محصولات و تبدیلات گازی، شامل: LNG وCNG
  •  تقویت بخش خصوصی در صنایع پایین دستی و توزیع گاز