تاریخچه و معرفی شرکت 

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان بزرگ ترین شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران  با  45 میدان و 65 مخزن هیدروکربوری بزرگ و کوچک در گستره ای افزون بر 400 هزار کیلومتر مربع از استان بوشهر تا شمال خوزستان، حدود 80 درصد نفت خام و 16 درصد گاز کشور را تولید می‌کند. در این قلمرو وسیع نفتی میدان های بزرگی همچون اهواز ، گچساران، مارون، آغاجاری،کرنج و پارسی و بی بی حکیمه قرار دارند. 

پس از یک دهه تلاش نافرجام و حفاری بی سرانجام در دشت دالکی، قشم، ماماتین و چیاسرخ، این فوران چاه شماره‌یک مسجدسلیمان بود که سحرگاه پنجم خرداد 1287 خورشیدی، سرآغاز کار صنعت نفت در خاورمیانه را رقم زد. از آن زمان تاکنون مناطق نفتخیز جنوب به عنوان زادگاه صنعت نفت ایران، کانون تحول و توسعه فناوری‌های جدید به منظور استخراج و تولید نفت و گاز بوده که این تحولات پس از پیروزی انقلاب اسلامی و خلع ید از پیمانکاران و کارشناسان خارجی بسیار برجسته تر گردیده است. مناطق نفت‌خیز  تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی توسط دو شرکت خاص خدمات نفت ایران مشهور به اسکو(OSCO) و شرکت خدمات غیرصنعتی اداره می‌شد.  پس از انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی مدیریت مناطق نفت‌خیز در شرکت ملی نفت ایران تشکیل شد و راهبری عملیات تولید از این مناطق را بر عهده گرفت.  این مدیریت پس از جنگ تحمیلی به مدیریت تولید مناطق خشکی تغییر نام داد و حوزه فعالیت آن کل کشور را در بر گرفت.  سرانجام در سال 1379 با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت نفت مبنی بر ایجاد تغییر و تحول در نحوه اداره فعالیت‌ها، ساختار سازمانی مناطق نفت‌خیز جنوب مورد بازنگری قرار گرفت و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب شامل یک ستاد مرکزی و نه شرکت فرعی شکل گرفت(5 شرکت بهره برداری نفت و گاز و 4 شرکت خدماتی و تخصصی) که پس از تغییرات مجدد طی سال های 1393 تا 1395، 4 شرکت خدماتی و تخصصی منحل، و به عنوان مدیریت های ستادی تغییر ساختار دادند.

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب دارای 5 شرکت بهره برداری نفت و گاز است که بر اساس موقعیت جغرافیایی و میدان های اصلی شامل کــارون، مــارون، آغاجاری، گچساران و مسجدسلیمان تشکیل شده اند.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون :

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون با مرکزیت اهواز مسئولیت راهبری و تولید صیانتی نفت، گاز و مایعات گازی از میدان های واقع در شهرستان اهواز و حومه از جمله بزرگترین میدان نفت خام ایران(اهواز آسماری و بنگستان) را عهده‌دار است

شرکت ‌بهره‌برداری نفت و گاز مارون :

شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون راهبری عملیات تولید،فرآورش و انتقال نفت،گازومایعات گازی وهمچنین نگهداری ،تعمیرات و بهینه سازی تاسیسات و خطوط لوله  مربوطه رابه عهده دارد . این شرکت با تولید حدود پانصد و هفتاد هزار بشکه نفت در روز از مجموع 404 حلقه چاه تولیدی به عنوان یکی از شرکتهای فرعی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب فعالیت خود را رسما از تاریخ یکم فروردین 79 آغاز نمود . شرکت در فروردین 1383 ابتدا برای بخشی از تاسیسات و سپس در مرداد 1385 برای تمامی شرکت موفق به اخذ گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه گردید . منطقه جغرافیایی شرکت از شمال به هفتگل و نفت سفید،از شرق و جنوب شرقی به رودخانه جراحی، از غرب به محدوده 30 کیلومتری شهراهواز و از جنوب به تالاب شادگان محدود بوده و با وسعتی بالغ بر 1400 کیلومتر مربع در برگیرنده میادین مارون،کوپال وشادگان میباشد  شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون، بهره‌برداری و استحصال نفت‌خام و گاز از میدان های نفتی غرب رودخانه مارون (جراحی) شامل میدان های مارون، کوپال و شادگان را عهده‌دار است

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران :

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران، بهره‌برداری و راهبری عملیات تولید از میدان های پراکنده‌ای از جمله گچساران، بی‌بی‌حکیمه، سیاهمکان، رگ‌سفید، پازنان، منصورآباد، نرگسی و کیلور کریم را بر عهده دارد

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری :

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری با مرکزیت شهرستان امیدیه راهبری عملیات تولید فراورش و انتقال نفت و گاز را از 8 میدان نفت و گاز آغاجاری، کرنج، پرنج، پارسی، رامشیر، پازنان، رگ‌سفید و بخشی از میدان مارون واقع در جنوب شرق استان خوزستان را عهده‌دار است.

فرآورش و انتقال نفت و گاز را با رعایت اصول صیانت از مخازن با فعالیت مستمر در 45 واحد عملیاتی از هشت میدان نفتی (آغاجاری، کرنج، پرنج ، پارسی ، رامشیر، رگ سفید1، پازنان1 و مارون) را با فعالیت 12 واحد بهره برداری، 8 کارخانه گاز و گاز مایع ،‌18  ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز،  4 واحد نمکزدایی را بر عهده دارد و 25%درصد نفت مناطق نفتخیز جنوب را تولید می نماید .

و بیش از 30% مایعات گازی خوراک پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) و تولید روزانه در حدود 11000 بشکه در روز نفتا بخشی از خوراک مورد نیاز شرکت پتروشیمی بوعلی را تامین می کند.
شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری با گستردگی 25 هزار کیلومتر مربع پراکندگی در نقاط کوهستانی و صعب العبور استانهای خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد و سواحل استان بوشهر قرار دارد .

این شرکت  در 125 کیلومتری اهواز در جنوب غربی کشور و جنوب شرقی استان خوزستان واقع شده است که وظیفه اصلی آن تولید نفت خام،‌گاز مایعات گازی و همچنین تزریق گاز به مخازن محدوده جغرافیایی تحت مدیریت با رعایت کلیه اصول ایمنی و محیط زیست می باشد .

این شرکت افتخار دارد با تولید حدود20% نفت تولیدی کشور سهم بسزایی را در توسعه و آبادانی ایران اسلامی ایفا می کند.

این شرکت راهبرى عملیات تولید، فرآورش و انتقال نفت و گاز را با فعالیت مستمر واحدهای بهره بردارى ، کارخانه های گاز و گاز مایع ، ایستگاههای تقویت فشار و تزریق گاز و واحدهای نمکزدایى به عهده دارد.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان :

 طلوع دوباره این نخستین شهر پارسیان با فوران چاه شماره یک خاورمیانه در سال ١٢٨٧ خورشیدى (١٩٠٨ میلادی) و فعالیت مهندسین شرکت نفت دارسی آغاز شد که سر فصل جدیدى در حیات سیاست، اجتماعی و اقتصادى کشورمان به وجود آورد. چاه هاى نفت یکی پس از دیگرى حفر شده و به بهره بردارى می رسیدند. جویندگان کار از اقصی نقاط کشور به این محل هجوم آورده و مدنیت آن را تشکیل دادند و بدین ترتیب نخستین شهر صنعتی ایران به وجود آمد. به دنبال افت فشار طبیعی مخزن نفتی مسجدسلیمان و کاهش تولید از این منطقه ، شرکت ملی نفت ایران که تا پیش از این مدیریت مخازن نفت منطقه جنوب را از اینجا مدیریت می کرد به اهواز و تهران منتقل گردید تا تاریخ صنعتی مسجدسلیمان خیلی زود به برگ های آخر خود برسد ولی با توجه به آن همه خدمات اقتصادى، ملی و صنعتی که مسجدسلیمان طی سالیان متمادى به کشور ارائه نموده،واقعا جاى آن داشت که مجددا شکوفایی گذشته اش احیاء گشته و از زوال قطعی قدمت و جایگاه این شهر جلوگیری شود. در همین راستا و با عنایاتی که مسئولین مملکتی و نفتی کشور به رفع مشکلات عدیده مردم و ایجاد تاسیسات اشتغال زاىی در این سامان با الحاق چهار ناحیه نفتی؛ لب سفید، قلعه نار، هفتگل و نفت سفید در دی ماه ١٣٧٧ شرکت بهره بردارى نفت و گاز مسجد سلیمان به عنوان یکى از شرکتهاى فرعی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تاسیس گردید. این شرکت که فعالیت هاى خود را عملا از سال ١٣٧٨ شروع نموده، از قسمت غرب تا ٧۵ کیلومترى پلدختر و از قسمت شرق تا ٢۵ کیلومترى ایذه را شامل می شود.
در حال حاضر شرکت بهره بردارى نفت و گاز مسجد سلیمان داراى  11واحد بهره بردارى، ۴ ایستگاه تقویت و تزریق گاز و 3 کارخانه نمک زدایی در محدوده اى به طول 410 کیلومتر فعالیت می نماید .

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان راهبری تولید و بهره‌برداری از میدان های نفت و گاز مناطق نفتخیز جنوب واقع در شمال خوزستان شامل «مسجدسلیمان»، «پرسیاه»، «عنبل»، «کارون»، «زیلایی»، «نفت‌سفید»، «هفتکل»، «قلعه‌نار»، «کبود» و «لب‌سفید» را به عهده دارد .

شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون

  • تلفن تماس شرکت 061-32260264
  • ایمیل شرکت Karoon@nisoc.ir
  • وبسایت شرکت kogpc.nisoc.ir
  • آدرس شرکت اهواز - ناحیه صنعتی کارون - شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون

شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون

  • تلفن تماس شرکت 061-34188878
  • ایمیل شرکت marun@nisoc.ir
  • وبسایت شرکت mogpc.nisoc.ir
  • آدرس شرکت اهواز ، کیلومتر 12 جاده اهواز ، ماهشهر

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران

  • تلفن تماس شرکت 074-3222772
  • ایمیل شرکت gsravabet@nisoc.ir
  • وبسایت شرکت gsogpc.nisoc.ir
  • آدرس شرکت استان کهگلویه و بویراحمد ، گچساران ، اداره مرکزی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران

شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری

شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان

  • تلفن تماس شرکت 061-43228001
  • وبسایت شرکت mis.nisoc.ir
  • آدرس شرکت خوزستان ، مسجدسلیمان ، میدان شهدای صنعت نفت