خلاصه شرح پروژه 

احداث خط لوله گوره _ جاسک و پایانه صادراتی نفت خام در بندر جاسک ، از طرح های اولویت دار شرکت ملی نفت ایران است که با استفاده حداکثری از توان پیمانکاران  و سازندگان داخلی در دست اجرا قرار دارد ، که احداث خط لوله یک‌ هزار کیلومتری این طرح، پنجم تیرماه با دستور رئیس‌جمهوری به طور رسمی آغاز شد.

طرح احداث خط لوله 1100 کیلومتر و به قطر 42 اینچ  با استفاده از پنج تلمبه ختنه بین راهی و  دو ایتگاه توپکرانی ، همچنین 11 پست جریان برق و خطوط انتقال برق به طول تقریبی 180 کیلومتر  جهت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز در پایانه نفتی گوره واقع در شمال غرب استان بوشهر به غرب منطقه جاسک در ساحل دریای عمان  آغاز به کار کرد .

به لحاظ موقعیتی جاسک نه در تنگه پر خطر هرمز که در جنوب شرقی دریای عمان قرار گرفته است این موقعیت جغرافیای یک مسیر نسبتا بدون رسیک را برای ایران جهت دسترسی به بازارهای اصلی در شرق به ویژه چین و هند فراهم می کند . در کنار آسیای شرقی جاسک می تواند مسیری مناسب برای انتقال نفت به آفریقا باشد . 

بستن تنگه ی هرمز به عنوان آب راهی که از طریق آن حدود 35 درصد از منابع نفتی جهان انتقال پیدا می کند یکی از امکاناتی است که ایران در صورت لزوم می تواند از آن استفاده کند . در کنار این گزینه ، توسعه پروژه بندر جاسک برای ادامه صادرات نفت به مناطق آسیایی نیز دیگر برنامه تهران است. 

به گفته استاندار هرمزگان، طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک با ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در استان‌ هرمزگان و استان‌های همجوار آن شامل کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و فارس، بازار کار مناسبی را برای صنایع مختلف نظیر فولاد، پمپ‌سازی، لوله‌سازی، پیمانکاران نفت و گاز و دیگر سازندگان تجهیزات داخلی فراهم می‌کند.

 

فعالیت همزمان 10 پیمانکار ایرانی در طرح ملی از گوره تا جاسک : 

همه پیمانکاران و مشاوران این طرح ملی و راهبردی ایرانی بوده و بخش عمده تجهیزات و کالاهای مورد نیاز توسط سازندگان و تولیدکنندگان ایرانی از داخل کشور تامین می‌شود، براین اساس افزون بر ۹۵ درصد خدمات، تجهیزات و کالاهای این طرح نیز ایرانی است .

در ایجاد زنجیره تولید لوله NACE، تبدیل تختال به ورق و سپس لوله که برای نخستین بار اتفاق افتاده است، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد اکسین خوزستان، لوله‌سازی اهواز و ایران آروین، لوله سازی ماهشهر و لوله سازی صفا فعالیت می کنند . 

در این طرح حلقه اول توسط شرکت فولاد مبارکه تولید می‌شود و در حلقه دوم ورق مورد نیاز توسط شرکت فولاد اکسین تولید خواهد شد و سپس لوله‌سازان داخلی این ورق‌ها را تبدیل به لوله می‌کنند

دستاورد های مهم سیاسی و بین المللی گوره – جاسک : 

  • تمرکز زدایی از پایانه نفتی خارگ به عنوان بزرگترین ترمینال صادرات نفت ایران در خلیج فارس 
  • کاهش فاصله ترانزیتی کشتی های نفتکش در مقایسه با بعد مسافت خارک تا دریای عمان 
  • ساخت و توسعه کانون پالایشگاه ها 
  • تکمیل زنجیره های ارزش و چلوگیری از خام فروش نفت و گاز 
  • اشتغال آفرینی و رونق فضای کسب و کار سازندگان 

شناسنامه طرح:



نوع فرآورده نفت خام، سنگین و فوق سنگین
کارفرما شرکت مهندسی و توسعه ی نفت
مجموع ظرفیت انتقال خط لوله یک میلیون روز بشکه
مشاوران شرکت سروش انرژی پویا
سازندگان لوله

شرکت فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولاد اکسین خوزستان

شرکت لوله سازی اهواز

شرکت لوله سازی ماهشهر گروه صنعتی صفا

پیمانکاران

شرکت مهندسی راهبرد انرژی / شرکت ایران آروین

شرکت پایندان / شرکت پترو امید آسیا

شرکت دانیال پترو / شرکت شیوا مشعل صداقت

شرکت طرح اندیشان / جهاد نصر کرمان

شرکت تهران جنوب / شرکت هامون گستر

شرکت تدبیر انرژی گستر ایرانیان

شرکت مهندسی انر شیمی / شرکت سی سخت

سازندگان پمپ

شرکت پمپ های صنعتی ایران

شرکت پمپیران

شرکت پتکو

طرح های خطوط انتقال و ذخیره سازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *