معرفی و تاریخچه شرکت 

شرکت انتقال گاز بعنوان بزرگترین زیرمجموعه شرکت ملی گاز ایران از ابتدای تاسیس شرکت ملی گاز ایران در سال 1344 تحت مدیریت شرکت پالایش و انتقال گاز فعالیت داشته است، این مجموعه عظیم در سال 84 به عنوان مدیریت انتقال گاز از نظر ساختاری از بخش پالایش تفکیک و در پایان سال 85 به شرکت انتقال گاز تبدیل گردید. این شرکت با بکارگیری 20 درصد نیروی انسانی شاغل (حدود 11 هزار نفر) در صنعت گاز، وظیفه خطیر مدیریت، حفظ، نگهداشت و بهره برداری از 70 درصد دارایی های فیزیکی این صنعت عظیم را بعهده دارد.

مهمترین وظیفه شرکت انتقال گاز ایران

خرید و حق العمل کاری گاز طبیعی، اتان، گاز مایع و مایعات گازی از منابع تولید داخلی و خارجی و فروش به مبادی تعیین شده داخلی و پایانه های صادراتی و انجام سوآپ فرآورده های فوق الذکر می باشد. این مهم توسط ده منطقه عملیاتی که شامل منطقه 1 (خوزستان)، منطقه 2 (اصفهان)، منطقه 3 (تهران)، منطقه 4 (خراسان)، منطقه 5 (فارس)، منطقه 6 (هرمزگان)، منطقه 7 (همدان)، منطقه 8 (آذربایجان شرقی)، منطقه 9 (مازندران) و منطقه 10 (بوشهر) می باشد، به انجام می رسد.

این شرکت از لحاظ حجم خطوط لوله و تأسیسات تحت بهره برداری (بیش از 36 هزار کیلومتر خط لوله و 81 ایستگاه تقویت فشار گاز)، رتبه نخست را در آسیا و خاورمیانه و رتبه چهارم را در جهان پس از کشورهای آمریکا، روسیه و کانادا به خود اختصاص داده است. همچنین این شرکت پتانسیل انتقال بیش از 280 میلیارد متر مکعب گاز در سال را دارا می باشد.

شرکت انتقال گاز ماموریت خود را براساس انتقال پاک، ایمن، پایدار و بهره ور گاز طبیعی تعیین نموده و توان عملیاتی خود را به افزایش ظرفیت انتقال گاز کشور از طریق بهره برداری از تأسیسات جدید، بهینه سازی شبکه موجود انتقال گاز و استقرار سیستم های پشتیبانی در حوزه های مختلف معطوف داشته است.
فعالیت این شرکت در حوزه ذخیره سازی گاز طبیعی به وسیله واحد های توربو کمپرسوری مجتمع سراجه، به منظور ذخیره گاز در فصول کم مصرف و استفاده در زمان های حداکثر مصرف (فصول سرد) با قابلیت تزریق و برداشت بیش از 900 میلیون متر مکعب در سال انجام می پذیرد.

مناطق 10 گانه عملیات انتقال گاز 

ده منطقه عملیاتی  شامل:

منطقه یک عملیات انتقال گاز  ( خوزستان )                                             

منطقه دو عملیات انتقال گاز  ( اصفهان) 

منطقه سه عملیات انقال گاز ( تهران) :

منطقه سه عملیات انتقال گاز به عنوان یکی از مجموعه های اصلی انتقال دهنده گاز در کشور سال ها پیش از این تحت نام امور خطوط لوله مرکزو غرب و از زمان احداث خط لوله اول سراسری مشغول به کار بوده و در سال 1374 فعالیت خود را به عنوان یک واحد مستقل تحت نظر مدیریت عملیات پالایش و انتقال شرکت ملی گاز ایران آغاز نمود و نهایتاً از سال 1384 با تفکیک مدیریت انتقال از بخش پالایش و تأسیس شرکت انتقال گاز در سال 1385 این منطقه به عنوان یکی از مناطق مهم ده گانه انتقال گاز کشور در راستای وظائف محوله سازمانی خود نسبت به انجام عملیات انتقال گاز، بهره برداری و نگهداری مستمر از خطوط لوله گاز فشار قوی و تأسیسات تقویت فشار وابسته مبادرت می ورزد.

در حال حاضر این منطقه به عنوان یکی از مناطق ده گانه شرکت انتقال گاز ایران با تأسیسات و تجهیزات صنعتی مشتمل بر 3460 کیلومتر خطوط فشار قوی از سایز “2 الی “56  ، 35 توربو کمپرسور در حال بهره برداری مستقر در 12 تأسیسات تقویت فشار گاز با مجموعه سازمان پرسنلی 420 نفر مطابق استاندارد و دستورالعمل های شرکت ملی گاز ایران و با در نظر گرفتن الزامات استانداردهای مدیریت کیفیت ISO9001:2005  ، زیست محیطی ISO14001:2004، ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS 18001:2007 و ضمن تحت پوشش قراردادن 5/4 میلیون خانوار معادل 36% کل خانوارهای بهره مند کشور از گاز طبیعی، نقش حیاتی و سازنده ای را در انتقال و تحویل گاز مصرفی به 10 نیروگاه کشور، 19 شهرک صنعتی ، واحدهای تجاری و خانگی برعهده دارد.با دارا بودن بزرگترین انبارهای شرکت انتقال گاز ایران نقش لجستیکی مهمی را در حفظ و نگهداری کالاهای عمده و  اساسی دارا بوده بدلیل نزدیکی به ستاد شرکت انتقال گاز نقش منطقه پشتیبان عملیاتی را ایفا می نماید.

یکی از شاخص ترین نکات عملیاتی این منطقه مدیریت و بهره برداری از ذخیره سازی گاز منطقه سراجه می باشد که با وجود نزدیک بودن به کلان شهر تهران می تواند در شرایط سخت و سرد زمستان امکان تقویت خطوط لوله گاز با حجم ذخیره یک میلیارد و پانصد هزار متر مکعب را فراهم آورد . بهره برداری از این تأسیسات در سال 1393 به منطقه سه عملیات انتقال گاز سپرده شد.

منطقه چهار عملیات انتقال گاز (خراسان)

منطقه پنج عملیات انتقال گاز (فارس)

منطقه شش عملیات انتقال گاز  (هرمزگان):

انتقال گاز استخراج شده از  جنوب کشور ، سواحل و جزایر خلیج فارس به مبادی مصرف مقوله ای بسیار حائز اهمیت و استراتژیک می باشد, که بخشی از این مأموریت خطیر را منطقه 6 عملیات انتقال گاز بر عهده دارد.

ستاد مرکزی این منطقه عملیاتی در شهر بندرعباس، بزرگترین بندر تجاری و پایتخت اقتصادی ایران اسلامی قرار دارد.

منطقه شش عملیات انتقال گاز،  از سال 1382 بعنوان یکی از مناطق دهگانه شرکت انتقال گاز ایران، فعالیت خود را در بخش جنوب و جنوب شرق کشور آغاز کرده است و در حال حاضر رسالت راهبری،  بهره برداری، تعمیر، نگهداری و حراست بیش از سه هزار و ششصد کیلومتر خط لوله فشار قوی گاز در قطرهای مختلف از 4 الی 56 اینچ، تاسیسات تقویت فشار گاز و خطوط لوله سرچاهی را در محدوده استانهای هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و بخش هایی از استان یزد را بر عهده دارد.

 با توجه به رشد اقتصادی و وجود صنایع و نیروگاهها در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور, عمده گاز انتقال داده شده در منطقه به مصرف بخشهای صنعتی، اختصاص داده می شود که نشان از موقعیت استراتژیک این منطقه دارد.

 بهره برداری بیش از 1850 متر خط لوله در بستر دریا از موارد مهمی است که تعمیرات و نگهداری آن احتیاج به آموزش، برنامه ریزی و تجهیزات خاص دارد.

انتقال پاک، ایمن، پایدار و بهره ور گاز طبیعی با رعایت استانداردهای زیست محیطی، رضایت مشتری، افزایش بهره وری انتقال گاز و حفظ و صیانت از دارائی های فیزیکی شرکت بخشی از  اهداف مهم این منطقه می باشد.

این منطقه، گاز تولید شده در پالایشگاه گاز سرخون و قشم، تاسیسات نم زدائی گورزین، پالایشگاه گاز هنگام، بخشی از گاز تولید شده پالایشگاه های پارس جنوبی و پارسیان را از طریق خط لوله هفتم سراسری و خط لوله 42 اینچ ارسنجان-رفسنجان منشعب از خط چهارم سراسری به مصرف کنندگان خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی در استانهای تحت پوشش انتقال می دهد.

این منطقه با مساحتی حدود 433 هزار و 500 کیلومتر مربع معادل 26 درصد از پهنه سرزمینی کشور عزیزمان، بعنوان وسیع ترین منطقه عملیاتی انتقال گاز کشور محسوب می گردد.

منطقه هفت عملیات انتقال گاز  (همدان)

منطقه هشت عملیات انتقال گاز  (آذربایجان شرقی)

منطقه نه عملیات انتقال گاز  (مازندران) 

منطقه ده عملیات انتقال گاز  (بوشهر)

  • تلفن تماس شرکت 021-81310
  • ایمیل شرکت pr@nigc_nigtc.ir
  • وب سایت شرکت www.nigtc.ir
  • تلگرام شرکت nigtc
  • پیام رسان ایتا شرکت igtc_channel
  • اینستاگرام شرکت igtc_channel
  • آدرس شرکت تهران، خیابان نلسون ماندلا (جردن) بلوار اسفندیار، پلاک 27

مناطق ده گانه