معرفی شرکت :

شرکت فراسان در سال 1365 فعالیت خود را بصورت محدود و در زمینه ی ساخت پره های کولرهای هوایی و برج های خنک کننده  آغازکرد. در طول 30 سال فعالیت خود ، این شرکت با بهره گیری از آخرین تکنولوژی های روز و نیز بهره مندی از استعدادهای درخشان جوانان این کشور ، توانسته است بعنوان بزرگترین تولید کننده محصولات کامپوزیتی در ایران شناخته شود اکنون “نام فراسان “در صنعت لوله های GRP به نیکی می درخشد و این درخشندگی حاصل نیروی انسانی ماهر و مجرب بوده است. این شرکت در راستای افزایش بهره وری ، ایجاد و اجرای استانداردهای شناخته شده جهانی ،گواهینامه ها و جوایز معتبر ملی و بین المللی را در این خصوص اخذ نموده است از جمله: تعالی سازمانی – بهره وری و … لوله های تولیدی این شرکت با ‘نام فراتک’ در بازارهای داخل و جهانی عرضه شده و استقبال جهانی را برای خود بدنبال داشته است درمدت سه دهه فعالیت این شرکت ، با توکل به الطاف الهی و نیز اعتماد به کارحجمی و سختکوشی  ، توانسته است  مسیر پرفراز و نشیب راه را طی کند و در این مدت با تلاش و همت مثال زدنی مدیران و کارکنان لایق شرکت ، موفق به اجرای بیش از 3000 پروژه در نقاط مختلف کشور عزیزمان شده است . 

 ماموریت و چشم انداز :

  • طراحی، تامین منابع، تولید، اجرا و بهره برداریِ سیستمهای انتقال سیالات توسط لوله و اتصالات کامپوزیتی (GRE, GRV, GRP) در راستای توسعه پایدار
  • تبدیل شدن به یکی از سه تامین کننده لوله های بخش آب کشور تا سال 1400

شرکت های گروه:

شرکت فراب : شرکت فراراب شیراز از سال 1382 به عنوان یکی از همکاران و تامین کنندگان کلیدی شرکت فراسان با هدف تولید انواع قطعات لاستیکی مجموعه، تاسیس گردید و در گذر زمان و طی فعالیت های تکمیلی و افزایش ماشین آلات و دانش تخصصی خود در صنعت لاستیک، اقدام به جذب بازارهای بزرگ داخلی و برون مرزی در صنعت آب و فاضلاب، خودروسازی نموده است.

شرکت فراپاکس : با تکیه بر دانش فنی متخصصان و تیم های دانش بنیان تحقیق و توسعه با استفاده از بروزترین تجهیزات و تکنولوژی های موجود اقدام به طراحی و پیاده سازی راه حل های یکپارچه صنعتی به صورت EPC ،D-B و D-B-B می نماید و در ارایه راهکارهای نگهداری، انتقال و فرایندهای مختلف آب آشامیدنی، پساب، سیستم آبرسانی و کانال انتقال انرژی با قابلیت تردد، پیشگام می باشد.

شرکت فرابرد: با بهره گیری از مجرب ترین افراد در زمینه طراحی ،تامین و ساخت و اجرا برج های خنک کن بتونی و فایبرگلاس جهت مصارف صنعتی و ساختمانی آمادگی ارائه خدمات به مشتریان می باشد . 

شرکت خدمات مهندسی نوین گام : با هدف طراحی، مشاوره، اجرا، نصب، نظارت، کنترل کیفیت، راه اندازی و دیگر خدمات مهندسی در پروژه های صنعتی و همچنین انتخاب تجهیزات و ماشین آلات مربوطه، تاسیسات برقی، مکانیکی و ساختمانی از سال 1384 و در راستای همکاران گروه صنعتی فراسان فعالیت می نماید.

شرکت فراهوش : فراهوش دنا, به عنوان اولین ISDP فعال کشور (اولین شبکه خصوصی توزیع اینترنت کشور) دارای مجوز رسمی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و عضو گروه صنعتی فرا( فراسان ), اولین دارنده تندیس بلورین تعالی سازمان بر مبنای مدل EFQM اروپا با هدف به اشتراک گذاری کوله باری از تجربیات موفق این گروه در مسیر تعالی سازمانی با دیگر شرکتها و موسسات فعالیت می نماید . این شرکت به عنوان اولین دارنده مجوز در سال 1386 پس از عبور از مبادی امنیتی و فنی کشور توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور دارای صلاحیت سرویس دهی ارتباطات اینترنت Dedicated تشخیص داده شد.

شرکت فراپل :  صنایع شیمیایی فراپل جم در اولین گام های حرکت خود به سمت تولید با کیفیت و با ثبات، با تکیه بر روشهای نوین مدیریت، اعتقاد به بهبود مستمر و ارزیابی و پایش خود در تمام فرایندهای تولیدی و مقایسه مستمر با شرایط ایده ال و استخراج شرایط موجود و نیز مقایسه آن با شرایط مطلوب، موفق به اخذ استاندارهای داخلی و بین المللی (از جمله ISO 2008:9001، ISO 2004:14001، OHSAS2007:18001 و استانداردهای بهداشتی، از سازمان غذا و دارو، استاندارد ایران و غیره) گردیده است.

محصولات شرکت

لوله های Uni-Axial

لوله های تک محوری از شناخته شده ترین انواع لوله ها ی GRP می باشند که از لحاظ کاربرد های زیر زمینی مناسب ترین گونه می باشد. علت اصلی “تک محوری” نامیدن این لوله ها لزوم نصب دقیق ( بستر سازی، خاکریزی اولی ونهایی) برای تضمین ایجاد یک مکانیسم خاک – لوله است .این نوع از لوله ها توانایی تحمل بارهای بالا در جهت حلقوی و همچنین نیروهای محوری می باشد. در هنگام نصب این لوله ها در محل اتصالات معمولا از بلوک های فشاری (Trust blocks) استفاده می گردد.

 
لوله های Bi-Axial

لوله های Bi Axial لوله هایی هستند که علاوه بر اینکه مقاومت بالایی در برابر نیرو های وارده در جهت شعاعی دارند طراحی شده اند تا قابلیت تحمل نیرو در جهت محوری نیز داشته باشند.
خطوط انتقال Bi Axial در سیستم های روی کار و یا زمانی که خطوط انتقال از عوارض گوناگون طبیعی مانند زمین های سنگی، رودخانه ها ، مسیل ها ، زمین های سست ، با تلاقی و شیب های تند عبور می کند می تواند نیرو های محوری بالایی را تحمل کنند.
در صورتیکه این نوع از لوله ها بصورت دفنی استفاده گردند نیازی به استفاده از Trust Block نمی باشد.
برخی از ویژگی های لوله های Bi Axial مشابه لوله های Uni Axial فراتک می باشد اما نسبت به سیستم Uni Axial دارای مزایای ذیل می باشد:

  • مقاومت مکانیکی بسیار بالا (در راستای حلقوی حتی بیش از فولاد)
  • مقاومت بسیار خوب در برابر ضربه
  • قابلیت اجرا در شیب
  • قابلیت اتصال شاخه ها به صورت صلب
  • بدون نیاز به بلوک مهاری ( Thrust Block )
  • ایده آل برای: زمینهای سست، زمینهای سنگی، کوهستان، ورودی به پمپها و حوضچه ها
  • ضریب زبری تقریباً ثابت در مدت عمر مفید ( مشترک با Uni Axial )
  • بدون خوردگی و پوسیدگی ( مشترک با Uni Axial )
  • وزن پایین (یک چهارم لوله های فلزی با قطر و فشار کاری یکسان) ( مشترک با Uni Axial )
  • قابلیت اتصال به انواع دیگر لوله ( مشترک با Uni Axial)
کاربرد لوله هایBi Axial
  • انتقال فاضلاب صنعتی
  • انتقال آب شرب
  • انتقال فاضلاب شهری
  • انتقال آب دریا و غیره
پایپ جک

اجرای خط لوله عموما به صورت ترانشه رو باز انجام می شود. این روش اجرا در شهرها و مناطق پر تردد و پر ترافیک باعث ایجاد اختلال در فعالیتهای روزمره و ترددها خواهد شد. اجرای خط لوله در مناطق دارای خاک سست به نوبه ی خود نیازمند تمهیدات خاصی نظیر ایجاد ترانشه عریض (عرض چند برابری نسبت به ترانشه های استاندارد)یا استفاده از روشهای دیگر حفر ترانشه است که هزینه اجرایی را افزایش خواهد داد. یکی از روش های جدید، اجرای خط به صورت بدون ترانشه (trenchless) است و این اجرا عمدتا به روش پایپ جک(pipe jack) یا لوله رانی انجام می شود.چنین سیستم اجرایی در مناطق پر تردد و به ویژه در مراکز کلان شهرها یک سیستم ایده ال برای اجرا است.لوله های فراتک به روش الیاف پیچی پیوسته تولید می شوند. در لوله های پایپ جک ساختار لوله به گونه ای طراحی شده است تا بتواند در راستای محوری نیروهای بالایی را تحمل کند.

 
پایپ جک

اجرای خط لوله عموما به صورت ترانشه رو باز انجام می شود. این روش اجرا در شهرها و مناطق پر تردد و پر ترافیک باعث ایجاد اختلال در فعالیتهای روزمره و ترددها خواهد شد. اجرای خط لوله در مناطق دارای خاک سست به نوبه ی خود نیازمند تمهیدات خاصی نظیر ایجاد ترانشه عریض (عرض چند برابری نسبت به ترانشه های استاندارد)یا استفاده از روشهای دیگر حفر ترانشه است که هزینه اجرایی را افزایش خواهد داد. یکی از روش های جدید، اجرای خط به صورت بدون ترانشه (trenchless) است و این اجرا عمدتا به روش پایپ جک(pipe jack) یا لوله رانی انجام می شود.چنین سیستم اجرایی در مناطق پر تردد و به ویژه در مراکز کلان شهرها یک سیستم ایده ال برای اجرا است.لوله های فراتک به روش الیاف پیچی پیوسته تولید می شوند. در لوله های پایپ جک ساختار لوله به گونه ای طراحی شده است تا بتواند در راستای محوری نیروهای بالایی را تحمل کند.

 
لوله ضد سایش Abrasion Resistant

ذرات معلق در سیالات همواره یکی از نگرانی های مشتریان هستند چراکه ذراتی که بصورت اجتناب ناپذیر توسط سیال در داخل لوله ها حمل می شوند می توانند به لوله ها آسیب رسانند و در دراز مدت باعث سایش خطوط لوله شوند.

خوردگی وسایش(Corrosion and Abrasion) در سطح داخلی لوله باعث خرابی های محلی و بنابراین افزایش هزینه تعمیرات و نگهداری و همچنین ایجاد تغییر زیاد در خواص هیدرولیکی سیال داخل خطوط لوله و تحمیل نیروهای ناخواسته و غیر قابل پیش بینی بر تاسیسات خطوط لوله ( مثل پمپ ها ) بر اثر کاهش همواری سطح داخلی لوله ها می شود. تمام این آسیب ها باعث کاهش عمر مفید پروژه می شود. برای حل مشکلات ایجاد شده توسط ذرات معلق درون سیال ، شرکت فراتک لوله های ضد سایش را معرفی و تولید کرده است که علاوه بر اینکه در برابر ذرات خورنده درون سیالات مقاوم می باشند. 

فناوری برتر لوله های ساخت شرکت فراتک توانسته محصولی را برای بازار به ارمغان آورد که اقتصادی بوده و راه حلی دراز مدت برای مشتریان می باشد. فهرست طولانی مشخصات ، ویژگی ها، و مزایا برای نصب و سیستم هزینه عمر مفید بهینه اضافه گردیده است.

منهول

منهول به معنی آدم رو، در واقع برای دسترسی آسان انسان به داخل خطوط می باشد.
انواع منهول ها بدون محدودیت سایز قابل ساخت می باشند. همچنین درب این منهول ها نیز به صورت کامپوزیتی قابل ساخت می باشد.

مزایای استفاده از منهول GRP به شرح زیر است:

 مقاومت در برابر خوردگی : 

  • با دوام و پایدار
  • امن و مطمئن
  • عدم نیاز به تعمیر و نگهداری
  • مقاومت در برابر خوردگی داخلی و خارجی

سبکی وزن

  • قدرت مانور بالا در زمان تولید
  • حمل، بارگیری و تخلیه توسط ماشین آلات سبک تر و قابل دسترس تر
  • اجرای سریعتر و آسانتر در محل سایت

اجرای آسان

  • صرفه جویی در زمان اجرا
  • صرفه جویی در میزان خاک برداری
  • عدم نیاز به فنداسیون
  • اضافه کردن سریع و آسان قطعات و انشعابات جدید به منهول با استفاده از دستگاه های استاندارد

قابل اطمینان بودن

  • سازه ای کاملاً مشتقل و یکپارچه
  • ثابت ماندن و عدم تغییر ابعاد و اندازه ها

دیواره یکپارچه

  • جلوگیری از نفوذ داخلی
  • مقاومت در برابر نفوذ خارجی