شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران

معرفی و تاریخچه شرکت : 

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران یکی از شرکت های زیر مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران است که با ماموریت انتقال کلان مواد نفتی ایفای نقشی موثر در تامین انرژی بخش های مختلف صنعتی و بهینه سازی اقتصاد ملی را به عهده دارد.
194 مرکز انتقال نفت، تاسیسات و فشار شکن به صورت شبانه روزی وظیفه انتقال ایمن نفت خام از مبادی تولید به 7 پالایشگاه مهم کشور را دارد. همچنین این شرکت دریافت از 8 پالایشگاه و انتقال به مخازن انبارهای نفت متصل به خطوط لوله در سراسر کشور ، تامین سوخت مایع برخی از نیروگاه ها ، فرودگاه ها و بخشی از خوراک صنعت پتروشیمی و در مجموع کنترل شبکه ای با کارکرد انتقال سالانه بالغ بر 123 میلیارد لیتر مواد نفتی ( بیش از 57 میلیارد تن کیلومتر ) را از طریق حدود 14 هزار کیلومتر خطوط لوله بر عهده دارد.
نگهداری و بهره برداری پایدار ، ایمن و اقتصادی از خطوط لوله ، این شریان های حیاتی انتقال مواد نفتی با پشتیبانی شبکه مخابرات صنعتی از طریق 296 ایستگاه مخابراتی با ضریب اطمینان 99/99 درصد ، جهت نیل به انجام این ماموریت خطیر صورت می پذیرد. در این راستا ، چشم انداز شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران دستیابی به جایگاه برترین شرکت در زمینه انتقال کلان ، پایدار و ایمن نفت خام و فرآورده های نفتی و ارائه خدمات مخابرات صنعتی در خاورمیانه است.

مناطق خطوط لوله و مخابرات نفت ایران : 

منطقه خوزستان در یک نگـاه

پس از کشف مخازن نفتی مسجدسلیمان و به منظور انتقال نفت خام به پالایشگاه آبادان در سال 1289 نخستین خط لوله احداث گردید . با گسترش صنایع نفت بمرور بر تعداد خطوط لوله افزوده گشت تا آنکه در سال 1335 نخستین خط لوله سراسری به طول 500 کیلومتر از اهواز تا ازنا احداث شد که یکسال بعد تا ، ری ادامه یافت .برای انتقال مواد نفتی هم چندین تلمبه خانه در مسیر ساخته شد که با توجه به این امر نیاز به ایجاد تشکیلاتی برای حفظ و نگهداری از خطوط لوله و مراکز انتقال نفت پدید آمد که در این راستا در سال 1335 اولین منطقه خطوط لوله نفت ایران در اهواز شکل گرفت .

منطقه لرستان در یک نگاه 

منطقه لرستان در کیلومتر20 جاده خرم آباد / پلدختر واقع شده است. حوزه استحفاظی این منطقه پل زال تا تنگه ازنا را در بر می گیرد. منطقه لرستان فعالیت خود را از سال 1338 آغاز نموده که در نیم قرن گذشته با بهره گیری از مراکز انتقال نفت و تأسیسات خود در عرصه انتقال نفت و ارتباطات کارنامه درخشانی داشته است. این منطقه با در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص و مجرب ، وظیفه انتقال نفت خام مورد نیاز پالایشگاه های اراک ، تهران، کرمانشاه ، تبریز و نیز انتقال فرآورده های تولیدی و وارداتی از جنوب به شمال  کشور را به عهده دارد و سوخت مصرفی استان لرستان و استانهای همجوار(مرکزی، کرمانشاه، ایلام) را تأمین می نماید. منطقه لرستان دارای 1000 کیلومتر خطوط لوله از قطر 10 الی 30 اینچ ، 19 ایستگاه حفاظت از زنگ و 19ایستگاه مخابراتی می باشد. این منطقه روزانه قادر به حمل 500 هزار بشکه نفت خام و 135 هزار بشکه فرآورده های نفتی می باشد. مخابرات منطقه لرستان نیز، وظیفه تـأمین و نگهداری ارتباط مرکز منطقه، مراکزانتقال نفت تابعه، تأسیسات، خرم آباد، شرکت ملی پخش منطقه لرستان ، انبارنفت خرم آبـاد، ناحیه بروجرد و انبار تدارکات شهید درخشان (بدرآباد) را توسط 14ایستگاه فعال و 5 ایستگاه غیر فعال (پاسیو) به عهده دارد. همچنین تأمین ارتباط مسیرهای تهران جنوب و تهران شمال غرب را نیز به انجام می رساند و توسـط فیبر نوری علاوه برتغذیه مراکز انتقال نفت تابعه و منطقه، ارتباط جنوب / تهران را تأمین می نماید.

منطقه مرکزی در یک نگاه 

این منطقه وظیفه اداره خطوط لوله نفت خام و فرآورده های نفتی را از قطرهای 4 تا 26 اینچ در محدوده استان های لرستان، مرکزی ، همدان ، قم و اصفهان بر عهده دارد. مجموع خطوط لوله تحت مدیریت این منطقه به 1600 کیلومتر می رسد .عملیات بهره برداری در این منطقه توسط 3 مرکز انتقال نفت، 3 ایستگاه فشار شکن و 3 پایانه نفتی انجام می شود . مراکز انتقال نفت به پمپاژ نفت خام و فرآورده های نفتی ، فشار شکن ها به کاهش فشار و پایانه ها به دریافت مواد نفتی از خطوط لوله می پردازند.  این روند با انجام نمونه گیری و آزمایشات متعددی همچون تعیین نقطه جوش ابتدایی و نقطه جوش نهایی ، تعیین نقطه اشتعال رنگ و وزن مخصوص بر روی فرآورده های نفت سفید، نفت گاز، بنزین، نفت جت ، و پلات فرمت  و نیز نظارت بر مطلوبیت و کنترل کیفیت مواد نفتی صورت گرفته و جهت تامین و تحویل به موقع سوخت مورد نیاز هموطنان عزیزمان در استانهای لرستان، مرکزی ،‌ همدان و قم در مخازن مربوط به آن ذخیره سازی می شود .

منطقه تهران در یک نگاه 

منطقه تهران، قطب انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی از نواحی جنوبی کشور به نواحی شمال، شمالغرب و شمالشرق کشور محسوب می شود . این منطقه ، با 21 رشته خط لوله در قطرهای 8 تا 30 اینچ و حدود 2000 کیلومتر خطوط لوله، 33 مرکز انتقال نفت ، تاسیسات ، فشارشکن و تاسیسات نیروگاه، 50 ایستگاه حفاظت از زنگ و همچنین 26 ایستگاه مخابراتی، یکی از گسترده ترین و مهمترین مناطق خطوط لوله شناخته می شود. گستره فعالیت این منطقه سوخت رسانی به استانهای تهران، البرز، قزوین، گیلان و مبادی استانهای سمنان، مازندران و زنجان است . به طوری که با نیمی از کل مناطق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران (مرکزی، اصفهان، شمالغرب، شمالشرق، شمال) مستقیماً اشتراک انتقال دارد و به تنهایی، تامین کننده سوخت مورد نیاز کلانشهر تهران و استانهای تهران، البرز، قزوین و گیلان است. مرکز منطقه تهران، در شرق پالایشگاه تهران قرار دارد. از دیگر وظایف این منطقه می توان به تامین خوراک نفت خام پالایشگاه های تهران و تبریز اشاره کرد . در این راستا، روزانه بیش از هفتصد هزار بشکه نفت خام دریافت و ارسال می گردد. تامین سوخت نیروگاه های منتظرقائم، باقرآباد، گیلان، دماوند و شهید رجایی و فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و مهرآباد نیز در حوزه فعالیت های این منطقه قرار گرفته است که توسط خطوط لوله و پایانه های منتهی به این نیروگاه ها انجام می پذیرد

مناطق خطوط لوله و مخابرات

  • تلفن منطقه خوزستان 061-32245656
  • تلفکس منطقه لرستان 086-33495100
  • تلفکس منطقه مرکزی 0861-3669489
  • تلفن منطقه تهران021-61640001-2
  • تلفن منطقه شمال شرق 023-32332046
  • تلفن منطقه فارس071-38170001-2
  • تلفن منطقه شمال غرب 024-33360003-7
  • تلفن منطقه اصفهان 031-33960000
  • تلفکس منطقه غرب0861-3669489
  • تلفن منطقه شمال011-33854000

منطقه شمالشرق در یک نگاه 

حوزه عملیاتی این منطقه استان های سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی را در بر می گیرد. تامین سوخت این استان ها بخصوص سمنان و خراسان رضوی که به جهت وجود مرقد مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) از حجم بالایی برخوردار است،توسط بیش از یک هزار کیلومتر خطوط لوله، چهارمرکز انتقال نفت، چهار تاسیسات نفت و چندین ایستگاه مخابراتی به صورت شبانه روزی به انجام می رسد. این منطقه سوخت پنج استان کشور را تامین می کند. مرکز منطقه در شهرستان شاهرود است. اهمیت مخابرات و سازماندهی ارتباط بین سایت های گوناگون شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران چنان است که نام آن با خطوط لوله عجین شده است. شبکه گسترده مخابراتی و استفاده از آخرین فناوری ها و تامین ارتباط بدون قطعی با ضریب اطمینان 99.99 از عوامل مهم پشتیبان در انتقال فرآورده های نفتی محسوب می شود. مخابرات این منطقه وظیفه تامین ارتباطات مخابراتی مورد نیاز شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمالشرق و مراکز انتقال نفت و تاسیسات تابعه در استان سمنان و خراسان رضوی را بر عهده دارد. همچنین سایر شرکت های تابعه وزارت نفت و ارگان ها و ادارات دیگر نیز از خدمات مخابراتی شرکت بهره مند می گردند. جهت تسریع در نگهداری و تعمیرات با توجه به گستردگی و پراکندگی جغرافیایی حوزه عملیاتی معاونت مخابرات، واحد مخابرات در مرکز منطقه شاهرود و مشهد مقدس مستقر شده و انجام وظیفه می کند. واحدهای فنی، عملیاتی ، ستادی و نیروهای پرتلاش منطقه شمالشرق همه تلاش خود را برای انتقال ایمن، سریع و بهینه فرآورده های نفتی بکار می گیرند و هم زمان در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی در صیانت از سرمایه های انسانی و دیگر مواهب خدادادی بخصوص محیط زیست کوشا می باشند.

منطقه فارس در یک نگاه 

منطقه فارس از سال 1352 فعالیت خود را در دو بخش خدمات انتقال نفت و خدمات مخابراتی آغاز نموده است . مرکز این منطقه در شهر شیراز واقع شده است و وظیفه ی ، کنترل و اجرای عملیات و پشتیبانی از مراکز انتقال نفت ، مسیرخط و ایستگاه های مخابراتی این منطقه را به عهده دارد.منطقه فارس، مسئولیت نگهداری و بهره برداری از سه رشته خطوط لوله 10 اینچ نفت خام گچساران/ شیراز به طول224 کیلومتر و با ظرفیت 60 هزار بشکه در روز،  8 اینچ میعانات گازی دالان/ شیراز به طول 227 کیلومتر با ظرفیت 10 هزار بشکه در روز  و 10 اینچ نفت خام سروستان/ شیراز به طول 96 کیلومتر با ظرفیت 30 هزار بشکه در روز را به عهده دارد. نفت خام و میعانات گازی پس از دریافت از میادین دشت بلوط گچساران، آغار و دالان فراشبند و سعادت آباد سروستان، با بهره گیری از 5 مرکز انتقال نفت خام و میعانات گازی و 2 تاسیسات انتهایی با طی مسیری صعب العبور مجموعا به طول 550 کیلومتر به شرکت پالایش نفت شیراز منتقل می گردد.

منطقه شمال غرب در یک نگاه 

منطقه شمالغرب در مسیری 1920 کیلومتری، در گذر از مسیرهای اشتهارد، ابهر، زنجان، ایده لو ، میانه، شهید کریمی، (ترکمانچای)، تبریز، میاندوآب، ارومیه، مراغه،سراب، و اردبیل واقع شده است. مرکز این منطقه در ضلع شمالی شهر زنجان قرار دارد . حوزه عملیاتی این منطقه شامل استانهای البرز، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل می باشد. تامین نفت خام پالایشگاه تبریز و بخشی از خوراک پتروشیمی تبریز ، تامین فرآورده نفتی (سوخت) استانهای زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، تامین سوخت هواپیما، سوخت نیروگاه اردبیل و ارومیه، تعمیر و نگهداری کلیه سیتمهای مخابراتی حوزه استحفاظی،مراکز انتقال نفت، تاسیسات تابعه و مرکز منطقه، و کلیه شرکتهای زیر مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و خطوط رادیویی شرکت پتروشیمی و گاز، تعمیر و نگهداری مسیر خطوط لوله به طول 1920 کیلومتر،  تعمیر و نگهداری  کلیه ماشین آلات سنگین و سبک، تعمیر و نگهداری کلیه ایستگاههای حفاظت کاتدیک، تعمیر و نگهداری کلیه ساختمانهای مسکونی شهرکهای شهید تند گویان، اشتهارد، ابهر، ایده لو، شهید کریمی ترکمانچای (قره چمن) و اماکن اداری ، تعمیر و نگهداری کلیه تجهیزات برقی مراکز انتقال و تاسیسات تابعه ، تعمیر و نگهداری کلیه تجهیزات مکانیکی(توربینها، دیزل ژنراتورها و غیره)، تعمیر و نگهداری کلیه تجهیزات کنترلی ابزار دقیق در مراکز انتقال نفت و تاسیسات تابعه.

منطقه اصفهان در یک نگاه 

منطقه اصفهان در 10 کیلومتری شمال شهر اصفهان و در جوار پالایشگاه این شهر در ارتفاع 1697 متری از سطح دریا واقع شده است. این منطقه مسئولیت انتقال نفت خام ازمیدان نفتی مارون در شهرستان امیدیه استان خوزستان به شرکت پالایشگاه نفت اصفهان را بر عهده دارد و پس از تامین خوراک این پالایشگاه، مازاد نفت خام را به پالایشگاه های تهران و تبریز انتقال می دهد. همچنین فرآورده های نفتی پالایشگاه اصفهان و پالایشگاه بندرعباس را از منطقه جنوبشرق دریافت و به منطقه تهران ارسال می نماید.انتقال نفت کوره دریافتی از پالایشگاه اصفهان به نیروگاه اسلام آباد و پایانه آب نیل و همچنین انتقال سوخت مورد نیاز فرودگاه شهید بهشتی اصفهان از دیگر خدمات این منطقه است.گستره جغرافیایی منطقه اصفهان شامل سه استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و استان اصفهان می باشد. این منطقه با بهره گیری از 8 مرکز انتقال، ظرفیت ارسال روزانه بیش از 550 هزار بشکه نفت خام و بالغ بر 350 هزار بشکه فرآورده های نفتی بوسیله هشت رشته خط لوله در سایز های 8 تا 36 اینچ به طول حدود 800 کیلومتر را دارا بوده و در مجموع 1 میلیارد تن کیلومتر مواد نفتی در محدوده فعالیت خود انتقال می دهد. از ویژگی های منطقه اصفهان، بهره برداری و نگهداری از خط لوله استراتژیک نفت خام مارون به طول 430 کیلومتر از امیدیه در خوزستان تا پالایشگاه اصفهان است که به خط لوله (مارون ـ اصفهان) شهرت دارد. 

منطقه غرب در یک نگاه 

منطقه غرب وظیفه انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی را در ناحیه جغرافیایی غرب کشور در مسیرهایی به طول 236 و 171 و 127 و 21 کیلومتر بر عهده دارد. مرکز این منطقه در شهر کرمانشاه و در جوار پالایشگاه قرار دارد. از وظایف اصلی منطقه غرب، تامین خوراک نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج ،‌ تامین خوراک نفت خام پالایشگاه کرمانشاه؛ تامین بخش اعظم فرآورده های سوختی استانهای کرمانشاه و کردستان؛‌ تامین خوراک نفت سفید پتروشیمی؛‌ تامین و نگهداری سیستم های مخابراتی حوزه استحفاظی و همچنین شرکت های تابعه شرکت ملی پالایش و پخش کرمانشاه، شرکت نفت و گاز منطقه غرب،‌ پژوهشگاه صنعت نفت کرمانشاه؛بهداری نفت کرمانشاه، بیمارستان تخصصی نفت، کلینیک بهداری نفت و شرکت مخابرات استان کرمانشاه، سرویس دهی به قرارگاه غرب در ایستگاه های مخابراتی سرخه دیزه، گاماکوه، نفت شهر، انتقال 8 خط تلفن از کرمانشاه به سرخه دیزه و نفت شهر؛‌ سرویس دهی به شرکت توانیر در سطح یک لینک 2mb/sو سرویس دهی به شرکت گاز استان کرمانشاه؛‌ تعمیر و نگهداری کلیه دستگاه‌های مراکز انتقال نفت و تأسیسات های تابعه؛ تعمیر و نگهداری مسیر خطوط لوله در حوزه استحفاظی می باشد.

منطقه جنوب شرق در یک نگاه 

مرکز منطقه جنوبشرق در دل کویر در 7کیلومتری شهر رفسنجان ، در کنار بزرگراه رفسنجان/یزد و در ارتفاع 1495 متر از سطح دریا قرار دارد . در سمت مغرب مرکز منطقه و فاصله 5کیلومتری مرکز انتقال نفت و تاسیسات رفسنجان و در مشرق آن شهرک نفت با 94 منزل سازمانی قرار گرفته است .

منطقه شمال در یک نگاه 

 مرکز منطقه شمال در استان مازندران در شهرستان ساری واقع شده است. عملیات انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی در منطقه شمال، توسط 5 مرکز انتقال نفت، 3 فشار شکن و 3 تأسیسات انتهایی و از طریق حدود 600 کیلومتر خطوط لوله انجام می¬شودحوزه فعالیت (استحفاظی) منطقه شمال در استان مازندران، از مرکز انتقال نفت نکا آغاز و به فشارشکن مغانک در شهرستان دماوند (استان تهران) ختم و از سوی دیگر در استان گلستان از کوه ابر شهرستان شاهرود و علی آباد آغاز و به شهرستان های گرگان و گنبد محدود می شود.انتقال نفت خام وارداتی کشورهای حاشیه دریای خزر (طرح سوآپ) از پایانه نفتی نکا به پالایشگاه های تهران و تبریز،انتقال و تحویل فرآورده¬های نفتی تولیدی پالایشگاه تهران و وارداتی از طریق پایانه نفتی نکا به مراکز پخش استان های مازندران و گلستان ، تأمین ارتباط مخابراتی مراکز انتقال نفت، فشار شکن ها، تأسیسات تابعه منطقه و همچنین شرکت ها و ادارات تابعه وزارت نفت در استان های مازندران و گلستان

منطقه خلیج فارس در یک نگاه 

منطقه خلیج فارس یکی از مناطق دوازدهگانه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران است که در سال 1394 فعالیت خود را در مرکز استان هرمزگان ، شهرستان بندرعباس آغاز نموده است . این شرکت با بیشترین حجم انتقال فرآورده‌های نفتی نقش بسیار موثری در تامین انرژی کشور به عهده دارد .سه مرکز انتقال نفت بندرعباس ، قطب آباد و مهرآران در راستای ماموریت شرکت به صورت شبانه روز در انتقال حجمی معادل 320000 بشکه فرآورده های نفتی به استان همجوار نقش اصلی دارند ، انتقال کلان و ایمن فراورده‌ها از طریق خط لوله 26اینچ به طول 250کیلومتر و با استقرار 9 ایستگاه حفاظت از زنگ میسر می‌گردد. نگهداری از بهره‌برداری پایدار ،‌ایمن و اقتصادی از این شریان حیاتی با پشتیبانی شبکه مخابرات صنعتی از طریق 12 ایستگاه مخابراتی با ضریب اطمینان 99/99 جهت دستیابی به این ماموریت خطیر صورت می پذیرد .این شرکت با بهره برداری از 14رشته خطوط لوله10،12،16،20،24 اینچ حدفاصل انبارهای پخش ،‌اسکه شهید رجایی ، قشم ،هنگام و شرکت پالایش نفت بندرعباس 35 و بنزین 20نفت گاز مصرفی کشور را تامین می نماید و تنها محل صادرات نفت کوره ،‌نفت سبک و سنگین و نفت گاز در کشور می باشد .

مراکز انتقال نفت : بندرعباس ،‌قطب آباد ، مهرآران