معرفی و تاریخچه شرکت

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران که در سال ۱۳۷۷تاسیس گردیده، یکی از پنج شرکت تولیدی نفت و گاز و دومین شرکت تولید کننده گاز کشور می باشد . این شرکت مسئولیت تولید و توسعه اکثر میدان‌های خشکی در محدوده جغرافیائی استانهای لرستان ، کردستان ، کرمانشاه ، مرکزی ، قم ، ایلام ، خراسان ، آذربایجان غربی و شرقی ، اردبیل ، فارس ، بوشهر ، هرمزگان و چهارمحال بختیاری را بر عهده دارد و در حال حاضر نزدیک به نیمی از گاز مورد نیاز کشور را تأمین می‌نماید.

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران مسئولیت توسعه و تولید از ۸۰ میدان گازی و نفتی را بر عهده دارد که شامل ۵۱ میدان گازی و ۲۸ میدان نفتی و یک میدان گازی- نفتی می شود که تاکنون ۱۳ میدان گازی و ۱۳ میدان نفتی توسعه یافته و در مدار تولید هستند. ستاد این شرکت که مسئولیت سیاست گذاری و تدوین استراتژی تولید و توسعه را به عهده دارد در تهران و ستاد شرکت‌های بهره برداری نفت و گاز غرب ,شرق و زاگرس جنوبی به ترتیب در شهرهای کرمانشاه، مشهد مقدس و شیراز واقع است .

اهداف کلان شرکت :
• تحقق برنامه تولید سالیانه تعهد شده نفت و گاز
• کاهش میزان انحراف از زمانبندی اجرای پروژه های توسعه میادین
• کاهش میزان انحراف از برنامه ریزی مالی پروژه های توسعه میادین
• کاهش حجم گازهای همراه سوزانده شده
• کاهش حجم نفت سوزانده شده
• افزایش ظرفیت تولید
• افزایش ضریب بازیافت مخازن
• انطباق طراحی و اجرای پروژه ها با مشخصات فنی و استانداردها ی تخصصی ملی/ بین المللی
• کاهش شاخص حوادث در فعالیتها
• کاهش خطرپذیری (ریسک) موجود در محیط کار
• بهینه سازی مصرف انرژی در فعالیتها
• کاهش آلودگی آب، هوا و خاک
• میزان انطباق با الزامات قانونی و مقرراتی در حوزه HSE

شرکتهای تابعه این شرکت عبارتند:
۱. شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی به مرکزیت شیراز
۲. شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب به مرکزیت کرمانشاه
۳. شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق به مرکزیت مشهد

شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی

محدوده فعالیت این شرکت در استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری با مرکزیت ستاد در شهرستان شیراز انجام می پذیرد که شامل حوزه فعالیت این شرکت، تولید از میدان های مستقل گازی در چهار منطقه عملیاتی نار وکنگان، آغارودالان، سرخون و پارسیان و تولید نفت ازمیدان های جدید سروستان، سعادت آباد و انتقال به پالایشگاه شیراز می‌باشد. بخشی از گاز تولیدی جهت تزریق در میدان های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و بخش عمده آن به پالایشگاه‌های شرکت ملی گاز ایران و مایعات گازی آن نیز به پالایشگاه‌های شیراز، بندرعباس، پارسیان، فجرجم و جهت صادرات به بندر طاهری ارسال می‌گردد.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی وظیفه بهره برداری از میادین گازی و نفتی و تامین خوراک چهار پالایشگاه گازی ( فراشبند/ فجرجم / سرخون / پارسیان) و بخشی از خوراک پالایشگاه نفت شیراز و همچنین تامین بخش عمده گاز مورد نیاز، جهت تزریق در مخزن نفتی مارون را عهده دار است؛ برای تامین خوراک پایدار این پالایشگاه ها علاوه بر احداث ایستگاه تقویت فشار گاز در برخی از میادین فعال، توسعه میادین گازی و نفتی جدید نیز در نظر گرفته شده است 

شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق

فعالیت این شرکت در محدوده استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی با مرکزیت ستاد در شهرستان مقدس مشهد انجام می گیرد که شامل تولید گاز از میدان های خانگیران و گنبدلی است و گاز مورد نیاز شمال و شرق کشور را تامین می‌نماید . گاز تولیدی و مایعات گازی استحصالی نیز به پالایشگاه گاز خانگیران (شهید هاشمی نژاد) ارسال می‌گردد.

درحال حاضر این شرکت پنج منطقه عملیاتی نار وکنگان، آغار و دالان، پارسیان، سرخون وگشوی جنوبی و سروستان و سعادت آباد را در استان های فارس، بوشهر و هرمزگان راهبری می کند و در آینده با بهره برداری از میدان های اکتشافی جدید، استان های کهگیلویه و بویر احمد و چهار محال و بختیاری نیز به حوزه عملیاتی این شرکت اضافه می شود. ستاد مرکزی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در شیراز مستقر است و وظیفه مدیریت و برنامه ریزی، ارائه خدمات فنی و مهندسی، عملیاتی، پشتیبانی، مالی واداری به مناطق عملیاتی را عهده داراست

شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب

محدوده فعالیت این شرکت در استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان و لرستان با مرکزیت ستاد در شهرستان کرمانشاه می‌باشدکه شامل بهره بــرداری از میدان های نفتی و گازی در مناطق عملیاتی چشمه خوش، دهلران، سرکان/ماله کوه، نفت شهر و تنگ بیجار است .

این شرکت در چهارچوب قانون تجارت و در غالب یک بنگاه اقتصادی بصورت یک شرکت با شخصیت مستقل حقوقی و با داشتن ارکان اصلی،مجمع عمومی / هیئت مدیره و مدیر عامل / بازرس (حسابرس قانونی) فعالیت میکند وکلیه سهام آن متعلق به شرکت ملی نفت ایران میباشد، حوزه فعالیت اجرائی و عملیاتی این شرکت در حال حاضر دربرگیرنده بیش از 12 میدان نفتی و 7 میدان گازی شناخته شده می‌باشد که در استانهای ایلام، لرستان، کرمانشاه، قم وخوزستان گسترده شده که از این تعداد 9 میدان نفتی و 1 میدان گازی تولیدی می‌باشند.از بدو تشکیل شرکت همواره سعی بر این بوده است که بموازات رشد مصرف نفت و گاز در بخشهای خانگی و صنعتی کشور ، با ادامه کار تکمیل طرحهای نیمه تمام وفراهم آوردن تسهیلات لازم برای حفظ سقف تولید نفت و گاز، برنامه‌های مدونی نیز برای بهره‌برداری و توسعه دیگر میادین نفت و گاز در دستور کار شرکت قرار داشته باشد.

در واقع شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب یکی از سه شرکت زیر مجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در ساختار جدید شرکت ملی نفت ایران می باشد که به صورت رسمی از ابتدای سال 1378 فعالیت خود را با تولید، فراورش و ارسال نفت و گاز به مبادی مصرف آغاز نمود. حوزه فعالیت این شرکت در حال حاضر در استان کرمانشاه، ایلام و لرستان می باشد، لیکن در آینده هر میدان نفت و گازی که در استان های غربی کشور به مرحله بهره برداری برسد در حیطه فعالیت این شرکت قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است ظرفیت تولید روزانه شرکت بهربرداری غرب در حال حاضر 165000 بشکه نفت خام و 7 میلیون متر مکعب گاز می باشد، همچنین چشم انداز تولید 10 ساله شرکت 440 هزار بشکه نفت و 15 میلیون متر مکعب گاز می باشد.

این شرکت دراری 5 منطقه عملیاتی نفت شهر، تنگ بیجار، چشمه خوش، سرکان و دهلران می باشد.

  • تلفن تماس شرکت 021-87520
  • ایمیل شرکت info@icofc.ir
  • وب سایت شرکت www.icofc.ir
  • آدرس شرکت تهران ، خیابان طالقانی، روبروی وزارت نفت, پلاک ۳۹۰

شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی

شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق

شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب

  • تلفن تماس شرکت 083-3311
  • تلفکس شرکت 38374184 -083
  • وب سایت شرکت www.wogpc.ir
  • آدرس شرکت کرمانشاه, میدان نفت, بلوار زن, بالاتر از کانون بسیج جوانان, پلاک 42